ik
....... 3 January 1953

Dear Mr.Esmond Wickremasinghe,

I thank you most sincerely for the trouble
you have taken in replying to my letter at some length., I wrote to you,
because I have always felt that the late Mr.D.R.Wijewardene founded
his news-papers to pursue the interestqs of the mkxmm nation and that
we value them as our national news-papers.

I fully appreciate the importance of
covering "all matters of news 3 interest to readers'. But it is
doubtful whether there is any s value in such glaring headlines
and statements and such innueudos under pseudonyms and cartoons based
on lies as I am specifically referring to below.

Glaring headlines and statements.

Mr. N.S.Wglter though a new comer to
Ceylon denounced the move to give an important place to the national
languages and the Daily News published his speach under sensational
headlines; "Emotional phrases cloud issues in logical arguments".
Hon. Mr.E,F.N.Gratiaen who is well-known as one who despises our way
of 1ife branded the exponents of swabhasa as "fanatic'". And his speech
was captioned "Foolish doctrines of ®Fanatic' deplored".

A familiar ruse adopted by Lgke House
promoters of anti-swabhasa propagandde is to display misleading head-
lines to caption news reports of public meetings or functions. The
Dgaily News of 26th December 1952 carried such a misleading report.

The sound observations mede by so responsible a citizen as Sir Vythia-
lingam Doraisamy supporting the swabhasa-medium were delibrately
passed over and an incorrect statement by an opponent of dwabhasa
headline the news.

Innueudos under pseudonyms and cartoons based on lies

Recently, ny point of xEm view in the
matter of switch-over to swabhasa was powerfully supported in a letter
to the Daily News by Rev. Fr.Quintus Perera, Principal of St.
Sebestian's College, Madampe. The day after , an innuendo by Sardonyx
appeared in the same paper on Dec.20th under the caption,"Blue Ribbon'.
I enclose a cutting of it. The reaction it produced on one who is a
stranger to me - a Burgher gentleman by the way - is thus stated in
a letter he has addressed to me on 26th December 1952: Dear Mr.
Mettananda, I hope you will &cuse my informal manner of address. I
have been followinmg your lone fight against the missionaries to
intrbdduce the Bwabhasa in our schools that I write to say how much
I appreciate your stand in this matter. You might remember seeing
that letter by the Rev. Fr.Quintus Perera supporting you. I wrote to
him and he has replied to me now. I am sending you a copy of my letter
to him and his reply to me: kindly return them to me please. I do not
know whether you saw an attempt by the Daily Newsto show that the letter
from Fr.Quintus Perera was a sort of forgery. I enclose the cutting,
in case you have notseen it: this appeared on p.12 on the 20th December.
How that Fr.Perera has replied to me, there is no doubt that he is the
author fo the letter."

Surely, comment is needless. Those
responsible for this innueudo vidlated the high ethical code of
world's reputed news-papers by divulging particulars relating to a
correspondent's shgned article. The instance of a cartoon based on a
lie which I am going to cite is already known to you. In March last
'year, we had our annual O.B.A.Dinner at which the 'Observer' reported
was present by invitation. I have no doubt that he gave the correct
news of the Dinner to his newspaper. I have reason to believe that the
news was dictored in the office. Although at our Dinner, as on the
previous occasions there ware no alcoholic liquers served and no

ball-room dabcing, the Daily News carried the news of this function
as & "Dinner Di=—" - which was a lie. And a couple of days later
a cartoon appeared in the Observer based on this lie showing me as



P

-2 -

as the central figure in an orgy of drinking and dancing, closing my
eyes and pluggigg my =y= ears - pregnant with sinister suggestions.
Thaks to your interventioms, a correction of the false news, approved
by me, appeared in your papers and I let the matter drop. Subsequently
newspapers such as the "Catholic Messenger" which had copied the false
news from the Daily News also published the correction and expressed
regret.

Discrimination.

A policy to provide a forum for the expression of all
points of view subject, of course,to the discretion vested in an
Editor is certainly a laudable one.

But the following instances will show that the newspapers
which I always regard as pursuing the interests of the nation have
ignored the contributions of those who urge the national point of view
and on the contrarygiven undue prominance to those who oppose the
national point of view.

Some time ago, I hamded in for the publication in the
Daily News a typescript prepared by me by way of reviewing the White
Paper on education entieled "Loopholes in the Education White Paper".
This was not published, but a few days after a feature article appeared
attacking my point of view. As the Dgily News did not publish my atticle,
I had it published puk in the Times. After that, too, several of my
letters on educational problems which were of current interest were
not published. I must, however, be deeply grateful forthe courtesy
sometimes extended to me. I can give several instances to show how
educationists who stand for the national point of view are given short
shift. A couple of days after Canon de Saram's Memorandum to the Official
Language Commission was publisked in the Ceylon Observer in Aupust last,
a point of view different from Canon de Saram was given by Rev.
Induruwe Pannatissa,M.A. Member, Central Advisory Council of Education
and Educational Publications Board in a letter to the same paper. This
letter was withheld for 5 weeks. What happened was that it was forwarded
to Canon de Saram for his comments. After five weeks Canon de Saram's
comments were published along with a mutilated version of Rev. Panna-
tissa's letter, the portions of the letter not commented on by Canon
de Sgram being deliberately deleted although they were exceedingly
important.

My memorandum to the same Commission was also published
in the Observer. Soon after several uix letters appeared ckiticising
my point of view. But those letters were not forwarded to me to be
revived by me so that my reviews might be published along with the
critic's letters, as was done in the case of Canon de Saram's Memoran-
dum. Thist, sure, discrimination.

I was recently asked by a Staff Officer of the Observer
to write a review of the WorldBank Mission R'port's observations
on our Eduvation. I did so. But it was not pubBlished, perhaps because
I stressed the evidence it contained in support of the swabhasa medium.
gmdns Instead, a feature article by H.C.N.de Lenerolle attacked my
poiint of view without giving my name and making no specific reference
to my review of the World Bank Mission Report.7Mr. Lenerolle's article
was criticised by Mr. Panagoda, Principal of Museus Training Collige
in a letter whish was not Ppublished. On the contrary, Mr.Lenerolla's
caustic comments on the letter appeared without the letter.

This is what Rev. Fr.Quintus Perera who is a protogenist
of swabhasa writes: " Now to come to my interview with the Editor.
When I intrbdueed myself asa champion of swabhasa he smiled sarcasti-
cally and said " So you think differently from Fr.Peter Pillai.' I
said yes. He xkm asked for my letter. He said that it was too long,
that he would have to prune it a lot and publish it only after about
2 or 3 weeks as there was no space available. He published it the day
after, mind you! He fuether added that 'Mr.Mettananda too has sent
some thing.' I said'it is an articke'. He mockingly said that he

would'nt publieh. bk 2Rctd $RELFLALBRE 1RO K B ot ber TS Whole






